Het mogelijke Amerikaanse verbod op de Chinese video-app TikTok is wellicht een nachtmerrie voor de miljoenen gebruikers van de app in de VS, maar tegelijk een grote kans voor Google.

Google probeert adverteerders te verleiden meer geld te besteden op zijn videodienst YouTube door te benadrukken dat TikTok mogelijk verboden gaat worden in de VS, zo blijkt uit een door Business Insider ingezien intern document.

De Amerikaanse president Joe Biden heeft een wet getekend die het Chinese moederbedrijf Bytedance dwingt om TikTok te verkopen aan een Amerikaanse partij. Als dat niet binnen een jaar gebeurt, moeten Apple en Google TikTok uit hun Amerikaanse appstores verwijderen. TikTok heeft de Amerikaanse regering aangeklaagd vanwege de wet, waardoor het tijdpad mogelijk langer wordt.

De leiding van Google moedigt de advertentie-afdeling aan om gebruik te maken van dit moment van onzekerheid en “goed doordachte gesprekken” te voeren met klanten over de mogelijke gevolgen van een verbod op TikTok, zo staat in het interne document.

In het document staan richtlijnen voor sales managers, waarbij wordt benadrukt dat ze de voordelen van geld uitgeven op YouTube moeten benadrukken als ze in gesprek gaan met adverteerders, waaronder de 'merkzekerheid' van het platform.

"Met de recente wetgeving die de kans op een verbod van TikTok in de VS vergroot, is klantbetrokkenheid uiterst belangrijk", staat er in het document.

Het advertentieteam van Google probeert adverteerders over te halen meer geld te gaan besteden en helpt hen ook te bepalen hoe ze dat het beste kunnen verdelen over de diensten die Google aanbiedt, zoals Search, YouTube en Maps.

Het document geeft voorbeelden van domeinen waar YouTube beter scoort dan TikTok. Zo wijst Google op recente cijfers van Pew Research, waaruit blijkt dat tieners vaker dagelijks gebruik maken van YouTube dan TikTok.

Ook kunnen advertentieverkopers benadrukken dat YouTube "betere meetinstrumenten" heeft, terwijl TikTok "de prestaties kunstmatig opkrikt door zich niet aan de standaarden in de sector te houden", staat er in het document.

YouTube, TikTok en Meta voeren een harde strijd om de advertentiedollars

Een Amerikaans verbod op TikTok kan heel goed uitpakken voor YouTube. Het videoplatform is een belangrijke motor voor de groei van Google nu het bedrijf verder wil diversifiëren buiten de traditionele zoekmachine om.

De omzet van YouTube steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met 21 procent ten opzichte van het jaar eerder. CEO Sundar Pichai zei tegen beleggers dat hij verwacht dat YouTube en Google Cloud het jaar zullen eindigen met een totale omzet van 100 miljard dollar.

Hoewel YouTube steeds meer advertentiedollars weet binnen te slepen, heeft het platform nog altijd een achterstand op Meta wat betreft totale bestedingen aan video-advertenties in de VS, blijkt uit gegevens van eMarketer.

Meta had met onder meer Facebook en Instagram in mei vorig jaar zo'n 30 procent van de Amerikaanse markt voor video-advertenties in handen.

Intussen is TikTok aan het oprukken. De app krijgt in 2025 een bijna even groot marktaandeel als YouTube, verwacht eMarketer, tenzij er een verbod komt.

Gegevens van eMarketer van mei 2023. Foto: eMarketer

In 2020 introduceerde YouTube in de vorm van Shorts een antwoord op de korte video's op TikTok en verbeterde het de mogelijkheden voor adverteerders om geld te besteden op het platform.

TikTok is ook aan het jagen op de leidende positie van Meta. Net als YouTube probeert de Chinese app advertentiedollars weg te kapen bij tv-zenders en streamingdiensten.

Er zijn geen exacte cijfers bekend over hoeveel advertentiedollars er naar YouTube Shorts gaan, maar Chief Business Officer Phillip Schindler van Google was enthousiast over de dienst tijdens de recente toelichting op de kwartaalcijfers.

"Adverteerders besteden alleen geld bij ons als ze dat terug weten te verdienen, dus dit zou niet gebeuren als het op zowel de korte als de lange termijn niet zou werken voor hen", zei Schindler.

"Onze strategie blijft hetzelfde, we stoppen al onze energie in wat het beste werkt voor onze creators, kijkers en adverteerders", laat een woordvoerder van Google weten aan Business Insider. "Maar dat gezegd hebbende: we kunnen verder niets bevestigen over het document en de conclusies die Business Insider daaruit trekt."

LEES OOK: Merken gaven vorig jaar 700% meer uit aan influencer marketing via YouTube Shorts – plus 3 andere belangrijke marketingtrends