- Google probeert gebruik te maken van de onzekerheid over een mogelijk verbod op TikTok in de VS om meer advertentiedollars binnen te slepen voor zijn videodienst YouTube.
- TikTok kan in de VS worden verbannen uit appstore, als het Chinese moederbedrijf de Amerikaanse tak van TikTok niet verkoopt.
- De advertentieafdeling van Google gebruikt deze situatie om de voordelen van adverteren via YouTube aan te prijzen.
- Lees ook: Verbod op Chinees eigendom van TikTok in VS: rechter moet vrijheid van meningsuiting afwegen tegen nationale veiligheid
Het mogelijke Amerikaanse verbod op de Chinese video-app TikTok is wellicht een nachtmerrie voor de miljoenen gebruikers van de app in de VS, maar tegelijk een grote kans voor Google.
Google probeert adverteerders te verleiden meer geld te besteden op zijn videodienst YouTube door te benadrukken dat TikTok mogelijk verboden gaat worden in de VS, zo blijkt uit een door Business Insider ingezien intern document.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft een wet getekend die het Chinese moederbedrijf Bytedance dwingt om TikTok te verkopen aan een Amerikaanse partij. Als dat niet binnen een jaar gebeurt, moeten Apple en Google TikTok uit hun Amerikaanse appstores verwijderen. TikTok heeft de Amerikaanse regering aangeklaagd vanwege de wet, waardoor het tijdpad mogelijk langer wordt.